Az első kérdések


Az első kérdések

Ez lesz a második leghosszabb fejezet, ugyanis az utolsó kérdéseket is ide fogom írni. Valószínűleg itt van az, amit keresel. Kivéve, ha másik fejezetcím az ellenkezőjére utal. Lehet hogy később emiatt megszűnik az “Írjak a support-nak?” fejezet. De arra egyenlőre még nem volt elég időm, úgyhogy ide csak a lehetséges témák gyűjtődnek oda. És ide is...

Annak, aki minden áron szeretne olvasni, itt egy cikk, amit Fazekas Nimród (valahogy nekem Fazakas van a cikk végén. Ezt nem tudom hovatenni...) szerkesztett utoljára, nem kizárt, hogy az eredeti szerző is ő volt. A következő fejezetig az ő műve látható szószerint:

Coc: tippek, tanácsok, tudnivalók
Miért nem fontos nekünk a trophy?

Elsődleges célunk az, hogy minél erősebb várost építsünk, ugyanis így tudunk hasznosak lenni egymás számára. Ahhoz, hogy ezt elérjük rengeteg nyersanyagra van szükségünk. Éppen ezért a trophy-nak a mi szintünkön nincs különösebb jelentőssége. Azzal ráérünk akkor foglalkozni, ha majd mindenki kimaxolta a TH9-et.

A trophy szint mindössze annyit határoz meg, hogy milyen ellenfeleket kapsz és hogy téged ki tud megtámadni. A pontos képletet nem tudom, de úgy képzeljétek, el, hogy pl. ha van 1200 trophytok akkor +/- 150 trophy körül kaphattok ellenfelet, tehát olyat, aki 1050 és 1350 trophy között van. Az is viszonylag egyértelmű, hogy minél magasabb trophy szinten vagy annál nehezebben boldogulsz, mert annál erősebb ellenfelekkel akadsz össze.

A játék elején viszonylag lineárisan lehetet trophyban fejlődni és mindig egyenesen felfelé vezetett az út, azonban 1000 trophy környékén már más a kép. Itt eljutsz egy szintre, ahonnan már iszonyat nehéz tovább jutni és egyre erősebb sereget kell gyártanod, hogy nyerni tudjál.

Akkor mi a fontos, ha a trophy nem?

De mit is jelent nyerni? Nem a megszerzett trpohyt, mert azzal nem törődünk egyelőre! Akkor nyersz, ha jó sok nyersanyagot tudtál elhozni, elsősorban aranyat, mert az sokkal jobban fogy, mint az elixir. Elixirből minimum annyit, hogy a sereged bekerülési költségét fedezze! Éppen ezért, hogy hatékonyan lehessen rabolni olyan ellenfeleket kell választanod, akiknél erősebb vagy és viszonylag könnyen el tudod hozni a nyersanyagukat.

Ezért célszerű ciklikusan vissza-vissza esni trophyban, hogy ismét gyengébb elenfelekkel akadjunk össze, majd, ha jól megszedtük magunkat és megint nehezedik a játék, akkor megint vissza esünk és kezdjük előről. Éppen ezért a csatánál ne úgy válasszatok ellenfelet, hogy kit tudtok 100%-osan elpusztítani, hanem úgy, hogy mennyit tudtok zsákmányolni! Akár olyan áron is, hogy elbukjátok az egész csatát. Ha elhoztál akár 100 ezret mindenből és veszítesz 5 trpohyt, akkor az hatalmas nagy nyereség. Én gyakran le is nyomom a csatát 50%-nál, hogy ne menjek annyira fel trophyban, mert úgyis vissza kell majd esni, pedig simán lehetne 100%. A tárolókat nézzétek, hogy azokhoz hogy fértek hozzá, a többivel ne is törődjetek!

Miért fontos a TH szintje?

Mindenkinek az a célja, hogy a lehető legkisebb befektetéssel a lehető legtöbb zsákmányt tudja elhozni. Mi is így választunk célpontot és minket is így választanak ki. Az, hogy mennyi zsákmányt tudunk elhozni (és azt is, hogy tőlünk mennyit tudnak elhozni) nagyban befolyásolja a támadó és a védekező játékos Town Hall (TH) szintje közötti különbség. Van egy alap %, amelyet egy támadás során el tudnak hozni. Ez a tárolóknál 20%, a bányáknál 50%. A tárolókból elhozható zsákmány nagysága maximalizálva van 198.000-ben. Tehát alap esetben ennél többet nem fogunk tudni elhozni. Hiába van valakinek 6 millió aranya, akkor is csak 198.000 lesz az elhozható maximum.

Ezt a maximálisan elhozható mennyiséget befolyásolhatja negatív irányba a TH szintek közötti szintkülönbség. Ha a támadó TH-ja alacsonyabb szintű, akkor azt bünteti a játék, méghozzá a következő módon:

1 szint különbségnél - 10% a büntetés

2 szint különbségnél már 50%

3 szintnél már 100%

Tehát, ha te TH7-es szinten bedarálsz egy TH10-est, akkor ha annak csak 1 millió aranya van a tárolóiban, akkor is el fogsz hozni tőle 400.000-et!

És ez fordítva is igaz! Aki elhamarkodottan húzta fel magasra a TH-ját és nincs megfelelő védelme, azt egy sokkal alacsonyabb TH-jú támadó nagyon le tud nyúlni. És ez még csak az egyik baj, mert ráadásul sokkal nehezebben tudja össze szedni a büntetések miatt a zsákmányt, emiatt sokkal lassabban fejlődik, stb!

A zsákmányolás szabályai!

A támadó nem tudja elvinni az összes nyersanyagot, csak annak egy bizonyos részét. Azt, hogy mennyit az a célpont TH szintjétől függ!

Minél magasabba TH-d szintje, annál kevesebbet hányadát tudják a tárolóidból rabolni. Így alakul az elhozható zsákmány %-a a TH függvényében:

Town Hall level 5 20%

Town Hall level 6 18%

Town Hall level 7 16%

Town Hall level 8 14%

Town Hall level 9 12%

Town Hall level 10 10%


Van egy maximális felső korlát is, az viszont növekszik a célpont TH szintjével. Minél magasabb a célpont TH-ja, annál nagyobb lehet a maximálisan megszerezhető zsákmány a tárolóiból:

Town Hall level 6 200k

Town Hall level 7 250k

Town Hall level 8 300k

Town Hall level 9 350k

Town Hall level 10 400k

Éppen ezért nagyon nem szabad elhamarkodni a TH felfejlesztését! TH7-ig nincs semmi gond, de úgy jársz a legjobban, ha TH upgrade előtt mindent kimaxolsz. TH7-nél annyira sok plusz dolog jön be, hogy azt érdemes minél előbb elérni, ráadásul a TH5 alattiak nem rendelkeznek számottevő nyersanyaggal. A lvl 4 katonák, a 4. army camp, a dark elixir storage miatt mindenképp jó a TH7-et minél hamarabb elérni és ott addig maradni, amíg az összes lehetséges dolgot fel nem fejlesztetted. Védelem, labor, fal, stb.

Aki ügyes az lvl4 katonákkal nagyon le tudja nyúlni akár a TH9-es elhamarkodott játékosokat is. Ezekből láthattatok elég megosztás a chaten is.

Mivel a játék maximalizálva van TH10-en ezért ez azt is jelenti, hogy egy TH10-es fullra kimaxolt város 10% büntetéssel fog tudni bedarálni téged, ha elhamarkodottan kapaszkodtál fel TH9-re, mert a védelmed úgy áll, mint egy TH6-os városnak.




Mi a klán célja a játékban? Miért fontos a Clan Castle?

A játékban a támadásra használható csapatok létszáma limitálva van az Army Camp által, ez a többségénél 180-200 katonát jelent. Minél több katonád van, annál erősebb ellenfelet tudsz hatékonyan támadni. Éppen ezért ez az első dolgok egyike, amit egy TH fejlesztés után kimaxol az ember. Az upgradeje -mint minden más támadással kapcsolatos dologé- elixirbe kerül, méghozzá sokba. Szerencsére az upgrade alatt is üzemel, ezért nem gond a fejlesztése. A felhasználható katonák létszáma az egyik legfontosabb tényező egy támadásnál. Gondoljatok csak bele, hogy hányszor jött volna jól még +20 íjász vagy 10 minion.

Ezt a pluszt tudja biztosítani a Clan Castle is, ahonnan még 20-25 katonát tudunk felhasználni a támadás során. Ezért kötelező a min. 20-as Clan Castle. Nagyon drága az upgradje és a +5 katona kevésnek tűnik, de nagyobb klánházba a komolyabb egységek is beférnek, pl sari, pekka, golem. A fejlesztése alatt is üzemképes. Jelenleg a Clan Castle-ben merül ki a klán lényege. A játék egyelőre arról szól, hogy a támadásaink során előnyhöz jussunk a klántagok által biztosított plusz katonákkal. A játékban a felépíthető védelem is úgy lett kiegyensúlyozva, hogy kb. egy azonos TH szintű játékos közepesen kimaxolt városát tudod még egymagad megtámadni. A klán által biztosított +10% ahhoz szükséges, hogy az erősebb vagy magasabb TH-val rendelkező játékosokat is eredményesen tudd támadni.

Sokkal több ellenfél közül választhatsz, ha a kláncsapatokat támadáshoz is felhasználod. Márpedig a célunk a nyersanyag szerzése és elköltése. Éppen ezért nem tartom jó ötletnek, ha valaki ezt a pluszt nem használja ki és csak védekezésre tart bent seregeket. A védekezést a zsákmányolt nyersanyagból épített védelmi épületekből és a jó logisztikával kell megoldani (hogy időben legyen mindig, minden elköltve). A Clan Castle-ből, ha nincs jól elhelyezve elég könnyű kicsalogatni a seregeket és utána egyetlen villámmal agyon lehet vágni. Ezért ha teheted, akkor célszerű bentebb tenni, így csak akkor jönnek elő, ha tényleg szükség van rájuk.

Ráadásul több hullámban rajzanak ki, így csak nagy veszteségek árán lehet mindet kicsalogatni és egy helyre gyűjteni, hogy levillámozd őket. Ha huzamosabb ideig nem vagyunk a játék közelében, vagy nagyon sok nyersanyagot halmoztunk fel, akkor érdemes védekező egységeket kérni. Ezek: archer, wizzard, sari, pekka. Egy pekkát vagy sarit leszedni iszonyat nehéz, ha nincs megfelelő összetételű sereged. Ugyanakkor, ha giantek kezdenek a klánházból kicammogni, azokkal szinte nem is kell törődni.
Minél több építőd van annál gyorsabban fogsz fejlődni!

A nyersanyagot fel is kell tudni használni, ehhez meg építőkre van szükség. Világosan látszik, hogy akinek több építője van az gyorsabban fog fejlődni. 3 építő másfélszeres gyorsulás a 2 építőhöz képest és 4 építő is a harmadával gyorsabb, mint a 3. Éppen ezért, akinek csak 2 van az minél hamarabb szerezze meg a 3-at.

A 3. építő 500 gem, a 4. már 1000, de ezt sem lehetetlen megszerezni euró nélkül! Gemet csak az építőre érdemes fordítani, minden más pazarlás. Éppen ezért nem javaslom elkölteni. Gemet a küldetések teljesítése után lehet kapni, illetve 1-3 gemhez a vegetáció módszeres írtása során is hozzá lehet jutni! Kiemelnék 2 küldetést, amiért különösen sok gem jár. Az egyik az 1250 trophy elérése, amelynek 450 gem a jutalma, a másik a 25.000 donate, ami után 250 gemet lehet kapni. Nekem ezzel lett meg a 4. builderem. Ha úgy döntesz, hogy gem-et vásárolsz, akkor azt érdemes minél előbb megtenni, mert annál több hasznot fog hozni! De ismétlem, csak buildert érdemes venni!

Egy idő után nagyon belassul a fejlődés. TH8-as szinten már 5-6 napig is épül 1-1 védelem, így aki csak 2 építővel rendelkezik annak egy örökkévalóság lesz kivárni, amíg kimaxolja a védelmet. Az építőket folyamatosan el is kell tudni látni munkával, így jó előre érdemes megtervezni, hogy mit fogtok kezdeni a felszabaduló builderrel! Az én buildereim 1 percet sem pihennek, amint lejár egy építés már kezdenek is hozzá a következőhöz. Ehhez az kell, hogy folyamatosan biztosítva legyen a nyersanyag utánpótlás. Ez TH7-ig nem probléma, de TH8 végén már szinte minden upgrade 2 millába kerül. Az is látszik, hogy akinek 4 buildere van, annak 2* annyit kell rabolnia, ha nem szeretné, hogy azok lazsáljanak. Ha többet tudtál rabolni, mint, amennyit fel tudsz használni, akkor abból építs falat. Előbb építs egészen addig falat, amíg csak annyi aranyad marad csak, ami a következő fejlesztéshez kell, aztán indítsd el azt. A falra fog elmenni a legtöbb arany. Egy idő után irreálisan sokba kerül, de minél később húzod maxra, annál nehezebb lesz. Ezért gáz, ha TH9-10en is még sárga falaid vannak.

Magasabb TH-n, amikor jópár napig eltart 1-1 építkezés, akkor érdemes úgy megszervezned a dolgot, hogy ne egyszerre szabaduljanak fel az építőid, hanem lehetőleg minden nap, vagy minden másnap 1-1. Így lesz elég időd összerabolni a fejlesztéshez szükséges nyersanyagot és lesz alkalmad elkölteni is. Nincs rosszabb annál, amikor 2 napot kell várnod tele raktárral, hogy legyen szabad építőd! Ha egyszerre szabadul fel mind, akkor meg lehet, hogy nem lesz elég nyersanyagod, hogy mind a kettőt el tudd indítani!

Vannak bizonyos esetek, amikor megéri kilőni egy már folyó építkezést is. Így elbukod a nyersanyag felét, de felszabadul az építő. Pl: meglett a 10K dark elixired és félsz, hogy lenyúlnak és emiatt gyorsan meg kell venni a Barbarian Kinget. Vagy, ha rosszul terveztél és hirtelen tele lett a raktár arannyal és gyorsan el kell szórnod a falra.
A leggyakoribb kérdés: mit fejlesszek?

Védelem tekintetében én mindig azt javaslom, hogy azt fejleszd, ami a legkevesebb napot veszi igénybe vagy amire éppen pénzed van.

Ne feledkezzetek meg a falról sem! Ha felszabadul egy buildered, akkor számold ki, hogy mennyi aranyad marad egy fejlesztés elindítása után és a fennmaradó aranyat előbb költsd el a falra, majd utána indítsd el az építést. Így a fallal sem fogsz elmaradni és okot sem adsz arra, hogy megtámadjanak a felhalmozódott nyersanyag miatt.

Sereg tekintetében pedig azt kell elsősorban fejlesztened, amit sokat használsz. Első körben érdemes a giant, barbár, archer hármast, mert egyrészt ez adja a sereg tömegét, másrészt ezeket tudod adni a klántársaidnak. Idővel úgyis mindenre sor kerül.

A wallbreaker is fontos, nem mindegy hogy egy vagy két wb tud áttörni egy falat. Így bár a magasabb szintű wb drágább, nagyobb falak esetében összességében mégis kevesebb elixírből tudsz falat törni, ha magasabb szintűt használsz, így több helyed is marad más egységek számára.

2015. április 7., 19:50 Utoljára módosította: Fazakas Nimród

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése